Naar de snackbar? Wat is koolhydraatarm?

Snackbar_snacks_welke_koolhydraatarm

Ik hoor het regelmatig in de studio dat mensen onverwachts bij de snackbar terecht komen en dan niet goed weten wat ze moeten kiezen. Helaas kiezen ze dan vaak net dat wat niet in een koolhydraatarm dieet past. Maar ja, om nou altijd nee te moeten zeggen is ook niet leuk, dus daarom besteed ik deze keer aandacht aan koolhydratarme snacks in de snackbar.

De beste keuze

Er zijn steeds meer snackbars die gezonde salades aanbieden, zoals kipsalade. Blijf weg van de huzarensalade, want die zeker niet koolhydraatarm.

Koolhydraatarme snacks

Zijn gezonde salades niet aanwezig? Dan zijn dit de koolhydraatarme opties:

– Frikandel (eventueel met mayonaise)
– Gehaktbal
– Gehaktstaaf
– Mexicano
– Berenklauw
– Shoarma zonder broodje

Ik denk dat ik het eigenlijk niet hoef te zeggen, maar voor de zekerheid doe ik het toch, “nee, je mag geen patat eten”. Ook de kroket is geen optie, vooral dankzij het krokante laagje, wat weer veel koolhydraten bevat.

Hieronder een tabel met snackbar snacks waarin duidelijk te zien is hoeveel koolhydraten erin zitten. Ik hoop dat het jou kan helpen met het maken van je keuze een volgende keer in de snackbar.

SnackKoolhydraten
Frikandel6
Gehaktbal5
Shoarma (140 gram)2
Berenklauw8,5
Mexicano10,7
Kroket14
Bamibal26
Nasiblok24
Kaassouffé21,1
Kipcorn13,5
Kipnuggets (6 stuks)14,4
Patat57

Mag je saus erbij?

Veel mensen denken dat de rode sauzen, zoals tomatenketchup of curry de betere keuzes zijn. Ook dit is niet het geval. Rode sauzen geven inderdaad minder vet, maar bevatten wel veel meer koolhydraten. Kies dus bij voorkeur voor witte sauzen zoals mayonaise. Natuurlijk wel met mate.

Ik ben benieuwd wat jij normaal deed als je naar de snackbar ging en welke keuze zou je nu maken? Vertel jij het mij hieronder?