Tips tegen menstruatiehonger

Menstruatiehonger

Je kent het vast wel, ineens ben je bezeten door eten. Koek, snoep, ijs, pizza, chips, taart of gewoon Nutella rechtstreeks uit de pot, ineens is niets meer veilig voor je. Je gewicht vliegt omhoog en je humeur vliegt omlaag. Het is weer menstruatietijd. Maar hoe kan je nou voorkomen dat je weer stapt in die valkuil van menstruatiehonger?

De toename in gewicht kan, als je niet als een bezetene gesnoept hebt, te maken met het vasthouden van vocht. Maak je hier dus niet druk om, want dit vocht verlies je meestal tijdens of na de ongesteldheid.

1. Wees voorbereid

Als je een regelmatige cyclus hebt, hoef je je niet te laten verassen door die honger. Zet in je agenda wanneer je de menstruatiehonger kan verwachten. Daardoor wordt je niet verrast en sta je sterker in je schoenen.

2. Eet regelmatig

Mocht je dit nog niet doen, eet het liefst 6x per dag. Voorkom dat je honger krijgt, waardoor je snaaitrek voorkomt.

3. Houd je glucose spiegel laag

Voorkom dat je nog meer honger krijgt door je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Dit doe je door veel vezels te eten, voldoende eiwitten en vetten te eten. Vermijd vooral de snelle koolhydraten.

4. Ga juist bewegen

Door in de avond te gaan sporten/bewegen, voorkom je dat je een eetbui, want sporten stimuleert je gelukshormoon :-). Ook krijg je meer energie en die energie geeft jou weer de kracht om ‘nee’ te zeggen.

5. Ga op tijd naar bed

Natuurlijk kan je alles veel beter aan als je uitgerust bent. Maar vermoeidheid kan ook honger veroorzaken. Dat is een reden, waarom je juist ‘s avonds vaak die behoefte krijgt aan ongezonde snacks. Vlak voor en tijdens de menstruatie kan je nog wat vermoeider zijn, dus ga daarom op tijd naar bed.

6. Haal niets ongezonds in huis

Maak voor jezelf een lekkere fruitsalade, of verwen jezelf met een lekkere PowerSlim wafel/reep. Nu we de lekkere PowerSlim karamel-zeezout stroop hebben, kan je jezelf hiermee heerlijk verwennen door het bijvoorbeeld in de koffie te doen.  Zorg in ieder geval dat je niet aan de verleiding kan toegeven door ongezonde snacks uit huis te bannen. Kan je echt niet zonder chocolade? Kies dan voor pure chocolade met een hoog percentage cacao.

7. Het is tijdelijk

Hoe moeilijk deze dagen soms ook zijn, het duurt meestal maar een paar dagen. Hou dus vol!

Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips. Heb jij nog aanvullende tips, dan hoor ik het graag. Laat hiervoor een berichtje achter in het reactieveld hieronder.